Resan 1950

Jag och min mamma på Svinesundsbron

1950 fick jag som liten pojke följa med mina föräldrar på en resa i familjens bil. En bil som då var gammal, en 1937-38 års modell av DKW typ 7. En så kallad spånkorg. Fast jag kallade den för ”brum-brum”. I den kom vi sedan att göra min första långresa. En resa då vi kom att bo i tält och leva lite primitivare än vanligt. Ett stort äventyr för en liten tvååring.

I min mammas dagbok från semesterresan 1950 finner jag en hel del saker som intressera mig så här drygt 70 år efteråt. Dagboken inleds med följande: ”Startade fredagen den 23 juni kl 9.15 fm.” Vi kom alltså att starta resan på midsommaraftonens morgon. Vi startade resan i Eskilstuna där vi bodde och for först till Julita, där vi tittade på de gamla husen och herrgården innan vi fortsatte resan söderut mot Borensberg. Mellan Borensberg och Motala kom vi sedan att tillbringa vår första natt. Tältet var litet, men det var inte onormalt på den tiden. Någon dragkedja för att kunna stänga igen tältöppningen fanns inte, utan man fick snöra ihop tältet. Tältet hade dock en botten även om det fanns tält som saknade den ”lyxen”. Några lätta dunsovsäckar hade vi inte utan det var tunga vadderade sovsäckar och filtar som gällde. Och så var man rejält påklädd i flera lager. Maten lagades på ett fotogeneldat primuskök.

Dag 2 inleddes med att vi for till den gamla lilla staden Vadstena via Motala, som vi såg lite på. Vadstena är ju känt för sitt slott och kloster. Vi inledde besöket i Vadstena med att titta på den gamla Vasaborgen och båtarna på Göta Kanal. Midsommarbåten S/s Diana låg förtöjd vid kajen nära slottet. Vi tog oss sedan in till centrum där vi såg oss om innan vi fortsatte söderut mot Gränna och Huskvarna där vi kom att slå upp tältet en bit utanför staden.

Som synes handlade det inte om några längre dagsetapper. 10-20 mil. Men med den gamla bilen och dåtidens vägar var det nog inte så konstigt. Dessutom misstänker jag att det var gott om raster med tanke på att jag bara var två år. Stegvis tog vi oss fram via Jönköping, där jag till min stora glädje fick åka spårvagn, till Borås, där jag fick chansen att leka i en av stadens lekparker. Sedan gick resan vidare mot Göteborg dit vi kom vi lunchtiden. Efter att bilen parkerats tog vi spårvagnen till Slottsskogen där vi fikade vid Björngårdsvillan innan vi tittade på djuren, hjortar, getter, en åsna och en del andra djur.

Efter besöket i Slottsskogen tog vi oss ner till hamnen där det fanns got om fartyg men ingen ”amerikabåt”. Englandsbåten Saga lastades med bilar vilket jag som liten såg som intressant. När vi sett färdigt på hamnlivet tog vi spårvagnen tillbaka till centrum och bilen. Det var då redan dags att leta reda på en campingplats där vi kunde slå upp vårt tält.

Efter Göteborg stod Marstrand på tur. För att komma ut till Marstrand fick vi åka med den eldrivna passagerarfärjan ”spårvagnen”. Väl ute på ön så begav vi oss upp till Karlstens fästning, som hade en fin utsikt över ön och de omgivande öarna. Vi gick sedan till samhället där jag fick gunga och leka i en lekpark innan det blev dags att återvända till ”spårvagnen” och bilen. Natten kom vi att tillbringa i Kungälvstrakten.

Från Kungälv fortsatte vi till Trollhättan med sina slussar och sitt kraftverk. Vi hade till min stora förtjusning sådan tur att det var slussning på gång när vi anlände. Efter att ha tittat färdigt på slussningarna och kraftverket fortsatte resan mot Uddevalla och vidare till Lysekil där vi slog läger i dåligt väder.

Från Lysekil gick färden vidare mot platser som Gravarna, Hunnebostrand, Bovallstrand, Fjällbacka och Grebbestad. Små idyller på en stenig men sevärd kust. Vi slog läger en bit från Strömstad. Min mamma passade på att tvätta kläder men det torkade dåligt trots att det blåste bra.

Efter att ha sett på Strömstad och handlat fortsatte vi till Svinesund. Men då det inte behövdes något visum eller pass så fortsatte vi in i Norge till Sarpsborg och Fredrikstad. På vägen mot Moss slog vi läger och övernattade. På campingplatsen hittade jag tre lite äldre pojkar att leka med och då de bjöd på glass var lyckan total.

På morgonen fortsatte vi in till Moss där jag fick chansen att leka i en park innan vi tog oss till järnvägsstationen för att köpa lite godis. Sortimentet var litet och dyrt. Men jag fick i alla fall se på tåget. Sedan reste vi tillbaka till Sarpsborg där vi tittade på vattenfallen innan vi tog oss till Halden med sin fästning. I Halden fick jag en glaspinne innan vi gick till järnvägsstationen för att jag skulle få se på tåget. Vi hade sådan tur att det stod ett expresståg inne vid perrongen som jag fick chansen att klappa. Efter detta var det dags att återvända till Sverige och att hitta en plats att övernatta. Det blev att åka långt innan vi hittade en passande plats för tältet. En plats med mycket knott.

Efter en snabb start på morgonen for vi in till Dals Ed där min amma passade på att proviantera medan min pappa besökte ortens urmakare för att få klockan lagad. Fjädern hade gått av på morgonen. Efter att ha stannat vid en sjö och badat fortsatte vi mot Mellerud och vidare till Håverud. I Håverud fick jag se hur det slussades och en båt tog sig fram i akvedukten innan vi vände åter mot Mellerud via Upperud. Strax innan vi kom fram till Mellerud tog vi av mot Åmål, där vi efter mycket strul lyckades hitta en plats för tältet innan vi kom fram till Åmål.

Åmål var inte stort och efter att sett på stan och handlat en del som for vi till Örnäsbadet där vi kom att stanna ett par nätter. Det blev sköna och lugna dagar med sol och bad. Efter dessa sköna dagar fortsatte vi resan mot Karlstad via Grums och Slottsbron. Efter att ha sett lite på Karlstad fortsatte vi mot Filipstad där jag fick titta på John Erikssons kanoner. Efter att fikat på ett konditori fortsatte vi mot Kopparberg. En bit innan Hällefors hittades en bra plats att slå upp tältet på.

Efter sedvanligt frukostbestyr for vi in till Hällefors och vidare mot Kopparberg där det provianterades innan resan gick vidare. Målet för dagen var Ludvika där vi tältade vid badplatsen efter att ha sett på stan och tågen.

Från Ludvika kom resan sedan att gå till Grängesberg och vidare till Ängelsberg, där vi tittade på den gamla hyttan. Sista natten i tält tillbringades vid Venngarn. Dagen därpå fortsatte vi till Sigtuna som vi såg på innan vi fortsatte till Huddinge för att besöka mina morföräldrar innan det blev dags att åka hem till Eskilstuna. I allt hade vi rest cirka 200 mil på denna, min första, långresa.