Resan 2002

En typisk holländsk kvarn i Sluiss i Nederländerna.

2002 beslöt jag och min dåvarande hustru att vi skulle göra en lite längre resa på vår semester än vad vi gjort tidigare år. Tanken var att vi skulle ta bilen och med den resa via Danmark söderut genom de centrala delarna av Europa. Dock utan en i förväg spikad färdplan.

När semestern väl var ett faktum packade vi bilen med allt som vi behövde i form av campingutrustning och övrigt. Vi hade redan köpt de färjebiljetter vi visste att vi skulle behöva. Vädret var bra och det bådade gott. Ett par dagar stannade vi på Bunkens Camping strax söder om Skagen tillsammans med ett par vänner innan vi fortsatte färden söderut längs Jyllands västkust.

När vi kom till Tyskland blev vädret snabbt sämre och det var nära att vi vände, men efter två dagar så slog det om och vi kunde fortsätta vår färd i prima högsommarväder. Bilens luftkonditionering fick  vi god nytta av i värmen. Under ett antal dagar såg vi oss om i Rhendalen med Rhüdesheim som utgångspunkt. Resan gick sedan vidare via Moseldalen till Trier och vidare till Frankrike.

I Frankrike kom vi till att börja med stanna ett par dagar i Verdun innan vi for vidare mot bland annat Reims. Efter diverse krokiga färdvägar kom vi att övernatta på en campingplats bara ett par mil från Paris, som vi dock inte besökte. Istället styrde vi kosan mot kusten via Compiègne och orter som exempelvis Cambrai och Abbeville.

Vi kom sedan att följa kusten upp till Nederländerna för att därefter via Nordsjövallen ta oss till Tyskland, som vi snabbt passerade på vår väg till Puttgarden, där vi tog färjan till Rödby i Danmark. Under natten, som tillbringades på en campingplats i Kramnitze en bit från Rödby fick uppleva ett kraftigt åskväder.

På vägen tillbaka till Sverige passade vi på att besöka konstmuseet Louisiana söder om Helsingör innan vi tog oss över Öresund. Ett antal dagar kom sedan att tillbringas i Skåne med Sjöbo som bas. Vi gjorde dagsutflykter till Österlen och andra platser som vi ville se innan vi via ostkusten återvände hem till Arboga. Vår resa hade varit rik på upplevelser och under de 24 dagar, som den varat hade vi färdats drygt 600 mil.