Resan till Danmark 1976.

Färjan vi åkte med Till Fredrikshamn.

En resa med bil och tält till vårt grannland Danmark sommaren 1976 resulterade i en mängd bilder och minnen. Jag och min dåvarande familj hade fått låna mina föräldrars bil. Tanken var att vi skulle göra en rundresa i Danmark i all enkelhet.

Vi startade resan i Örebro på morgonen den 29 juni mot Göteborg varifrån vi tog färjan till Fredrikshamn i Danmark. Sedan fortsatte vi till Skagen där vi hittade en fin campingplats där vi stannade ett par dagar och kunde se oss om utan att jäkta. Givetvis var vi ut till Grenen och åkte då med ”Sandormen”. Men vi nöjde oss inte med bara att besöka Grenen utan vi såg oss om i Skagens närområde. Den översandade kyrkan, Sankt Laurentii kyrka, strax söder om Skagen besöktes givetvis. Likaså Höjen, Gamla Skagen, som är känt för sin målarkoloni. Vi såg oss givetvis om i Skagen. Besökte Skagens museum, hamnen etc.

Efter besöket i Skagen fortsatte vi till Hirtshals och vidare längs den jylländska kusten till Lökken där slog upp tältet på en campingplats alldeles nära havet. För att komma till stranden fick man ta en lång och relativt brant trappa, men det var väl värt besväret. Väl nere på den enorma stranden var det gott om plats. Vi gjorde som övriga badgäster, grävde en stor grop i sanden där vi kunde slappa utan att störas av vinden. Och Fredrik kunde leka och ha kul utan att någon blev störd. Givetvis stannade vi på den här platsen några dagar och bara hade det lugnt och skönt innan vi fortsatte vår resa söderut. Vid Oddesund tog vi av österut mot Ebeltoft där vi slog läger för ett par dagar. Där fanns det en hel del att se. Som den gamla fregatten Jylland. Då utan master. Ebeltoft är en liten idyll som man bara inte kan hasta förbi.

Efter besöket i Ebeltoft bar det av till Århus med sin gamla stadsdel, Den Gamle By. Det är gamla hus som är ett levande museum. Det var en av det som vi hade tänkt se redan innan vi for hemifrån. Så där kom vi att tillbringa åtskilliga timmar innan vi fortsatte mot Billund och Legoland. Men campingen i Billund var överfull så vi fortsatte efter en del strul till Givskud där vi hittade en bra campingplats. Dagen därpå, 8 juli, fyllde Fredrik 3 år och han fick tillbringa sin födelsedag på Legoland. Han fick prova på allt han ville. Åka karusell, baka pinnbröd m.m. Det fanns även en utställning om Grönland, där man kunde stoppa in handen i en låda för att känna temperaturen på Grönland. Givetvis var det något som Fredrik gjorde för att få känna hur det var för hans farmor och farfar, som då befann sig på Grönland. För en liten treåring var hela den dagen på Legoland ett stort äventyr och en toppenpresent.

Dagen därpå besökte vi Givskud Zoo med Lejonparken. Där kunde vi se zebror, elefanter och givetvis lejon. Gissa om Fredrik trivdes.

Efter vår vistelse i Givskud fortsatte vi resan mot Esbjerg och Ribe. Ribe är Skandinaviens äldsta stad. En liten men sevärd stad vid Jyllands västkust. Att gå runt i lilla Ribe var avkopplande. Mycket att se på en liten yta. Små hus med gamla skyltar. En liten hamn fanns också.

Resan kom sedan att gå vidare mot Kolding och Lilla Bält. Vi passade på att se oss om i Kolding med dess gamla slott innan vi fortsatte mot bron över Lilla Bält, som leder till Fyn. I Odense besökte vi järnvägsmuseet innan vi såg på staden med H.C. Andersens hus. Sedan fortsatte vi till Kerteminde, som också är en liten idyll vid Stora Bält. Efter en avstickare till Martofte for vi till Nyborg och Knutshoved varifrån färjade till Halskov på Själland.

Från Halskov for vi vidare mot Slagelse och Ringsted till Köge, där vi hittade en campingplats vid Kögebuktens strand.

Från Köge var det sedan inte långt till Köpenhamn, som vi givetvis passade på att se på innan vi fortsatte norrut mot Helsingör. Våra danska pengar var då slut, men det bra att betala färjebiljetterna med svenska pengar. Efter en stunds väntan kunde vi köra ombord på färjan som tog oss till Sverige och Hälsingborg.

Väl i Sverige for vi söderut mot Malmö och Skanör-Falsterbo innan vi fortsatte mot Vetlanda där vi hälsade bekanta innan vi styrde kosan mot hemmet i Örebro. Vi kom hem den 18 juli  vi hade då rest cirka 280 mil.

Bildspel:

Del 1. Göteborg till Skagen.

Del 2. Skagen till Lökken.

Del 3. Lökken till Viborg.

Del 4. Viborg till Aarhus.

Del 5. Aarhus till Legoland.

Del 6. Legoland till Odense.

Del 7. Odense till Brösarps Backar i Skåne.

Del 8. Brösarps Backar i Skåne och mot Örebro.